Thursday, June 22, 2006

Ørsta, babe ( & Fru Svendsen cafe)

Det fineste døgnet på lenge, jeg suste ut i byen i går på jakt etter ei hovedgate, et eple i magen, sultne øyne. Først fant jeg bare forskjellige religiøse fora, en suspekt kinarestaurant, men så, en helt vidunderlig cafe i et stort trehus, kunst på veggan og staselege bestemorsmøbler. Her satt jeg mens det ekploderte i søtt rundt meg, marengskake og kaffe mocca, i den lokale boksjappa, en merkelig hybrid lekebutikk og bokbutikk, fant jeg Nils Chr. Moe-Repstad sine dikt "Sannheten og andre konstruksjoner", og ingenting er vel bedre enn å finne gode dikt for første gang, finne et sted som lyser av ro, og sitte der og lese dikta. Satt der uten penn og fikk ikke kryssa og understrekt linjer, og det er en beklagelse.

På ettermiddagen intervjua jeg festspilldikteren Olaug Nilssen, og kjørte med Finn Graff til Aasen-tunet hvor avistegneren, det mest sympatiske mennesket, hadde utstilling. Og så var det åpning og kampen mot klokka, en prat med Nora Simonhjell som også skulle inn i teksten med sine kloke tanker. Da alt var over, strøk jeg rett i Aasen-baren for å hente et stort glass rødvin, vi snek oss inn sceneinngangen og fikk beste plass før konserten.

Nå har jeg sovet som en engel, og er snart klar for tre timer buss sydover i tre etapper mot bokbyen i Fjærland.
Vakre distriktstur.

No comments: