Wednesday, December 28, 2005

Disse linjene er ikke gyldige som billett

Han kom klokka elleve i går kveld, det var mange som pustet, ventet og frøs på stasjonen, vognhallen er stor nok for linjen av avskjeder, og de røykende fra Bill Bentley pub. Jeg hadde ny, grønn kåpe og på leppene lå et helt middagselskap og dormet, og gjorde leppene mindre kyssbare, mer som om korsikanske blå druer hadde overvintret.
*
Det finnes så mange morgener hvor jeg har tråkket meg gjennom toghallen, sett tog komme og gå, det finnes dem som har søvn som fortsatt tynger øyelokkene, og det finnes dem som har vært våken en hel natt, sett sitt indre projiseres ut i det ytre, industristeder fulle av høst, forlatte fabrikkhaller, eller en kilometer full av sne.
*
Du skulle sett meg nå, jeg har en hel vinter under huden, papirarkene er seigere, jeg skriver fra morgen til kveld, håret ligner ikke lenger garbo, eller andre årtier du stilte opp, jeg røyker som pipene fra aluminumsfabrikken, verkstedshallen, men jeg har et tikkende hjerte av sølv.

2 comments:

Anonymous said...

Och du har en silverpenna!
SÅÅÅ underbart det är att läsa dina texter, dina tankar och om livet i Norge hos den som kan skriva som du gör. Dine texter är noveletter. Du har en unik stämma!

nyårshilsen!

Silje said...

:)


Ønsker deg alt fint for det nye året, vakre ord å få med seg, tusen takk!

Silje